انجمن روانشناسی وعلوم تربیتی

دانشگاه پیام نور سمنان

انجمن روانشناسی وعلوم تربیتی

دانشگاه پیام نور سمنان

انجمن روانشناسی وعلوم تربیتی

بدین وسیله از کلیه کاربران گرامی
دعوت به عمل می آید:در صـــورت
تمایل انجمن روانشناسی پیام نور
سمنان را با نظرات،پیشنهــادات و
انتقادات ارزشمند خود در راستــای
بهبود کارایی واثربخشی مساعدت
نمایید.

باتشکر

آخرین نظرات

نویسندگان

پاسخ به سوال یکی از دانشجویان(نصیحت پدر ومادر)

يكشنبه, ۳۰ آبان ۱۳۹۵، ۰۸:۳۷ ب.ظ


حرف های یک دانشجو به من:
ببینید اخه میبینن ادم حوصله و عصاب نداره میان یه سری حرفهای چرت و پرت میزنن1.میگن چته ؟2.میگن چرا همش گوشی دستته ؟.3.همش درباره مسا ئل  چرت و پرت مثل ازدواج و... صحبت میکنن میگم بابا شما میبینین من عصاب ندارم چرا انقدر اذیت میکنید اخه.میان نصیحت میکنن واس من میگم من احتیاج به نصیحت شما ندارم عقلم میرسه خودم،میگن چرا اخلاقت اینجوریه تا باهات صحبت میکنیم بجای اینکه بیای حرف گوش کنی ببینی ما چی میگیم همش جیغو داد میکنی این چه اخلاقیه اخه ت داری .کلا خسته شدم دیگه اخه خانواده ک نباس انقدر دخالت کنن تو کار ادم.)کلا 1،2 ماهم اصلا هیچی نمیخوردم  کلا بدم میومد از همه چی.الانم به زور این خانواده هی گیر میدن مجبورم یه چیزی بخورم

پاسخ من:

وقتی هم سن وسالهایم رابطه من وپدر ومادرم را میبینند می گویند نمیتوانیم باور کنیم تا این حد کسی به پدر ومادرش نزدیک باشد ولی به این ایمان داشته باشید هیچ رابطه خوبی خود به خود به وجود نمی آید زمان میبرد تا رابطه شکل پیدا کند ریشه بزند ...

دانشجوی عزیز میخواهم بدانید برای داشتن یک رابطه مثبت با پدر ومادر نیاز به داشتن تکنیک هایی هستید من جمله یادگیری نقاط شادمانی وناراحتی مادر وپدرتان این یکی از بهترین تکنیک هاست که با وجود تکنیک های فراوان شما به تنهایی با استفاده از این تکنیک میتوانید از درگیری های بین خودتان و والدینتان جلوگیری کنید .
خب میگویید چگونه نکته یاب باشید ببینید آنها با انجام چه کارهایی خوشحال می شوند حتی اگرشستن ظرف شما موجب خوشحالی مادرتان می شود یادداشت کنید چیزی که من در اوایل اجرا می کردم در کنار برنامه های تفریحی ومطالعاتم ساعاتی را با عنوان محبت در برنامه قرار میدادم اگر شما هم تمایل به انجام این کار دارید پدر ومادر از برنامه شما اگاه نشوند برنامه محبت این نیست که ساعتی چند بار آن ها را ببوسین!!!نه شما میتوانید هر چندساعت برای خوشحال کردن پدر ومادرتون یک عمل رو با توجه به شرایط انجام بدین مثلا وقتی مادر ناراحت هست میتوانید گوش بدهید به حرف دل مادر اینجا شاید شستن ظرف زیاد برای مادرتون ارزشمند نباشد (شاید تمام کارهای محبت آمیز برای شما رنج آور باشد )
اما چرا میخواهیم رابطه خوبی با والدین برقرار کنیم چون در بیشتر موارد مشکل از عدم رابطه متقابل است....
با ایجاد رابطه صحیح پدر ومادر هم نا خودآگاه می کوشند موجب خوشحالی شما شوند .
شاید از نصیحت پدر ومادر خوشمون نیاد اما این نصیحت کردن نشانه خوبیست افتخار کنید که پدر ومادر این چنینی دارید پدر ومادری که نصیحت می کنند به قول آقای دکتر میخواهند به شما بفهمانند دختر من پسر من نگام کن من پدرتم من قدرت دارم من دوستت دارم!هرچند شیوه ابراز آن را بلد نیستند فرض کنید پدر ومادر دارند دعوا میکنند شما رو به خاطر دیر آمدن به خانه آیا باید برویم به اتاق ودر را محکم بکوبیم که از نصیحتشان ناراحت شدیم یا شروع به توهین کنیم یا حتی چپ نگاهشان کنیم...اگر والدین شما را دعوا میکنند می خواهند بگویند من قدرت دارم من رو ببین پس انجام هر یک از کارهای نام برده موجب عصبانیت آنها خواهد شد میپرسید پس چه کار کنم؟؟خب علاوه برنکاتی که موجب خوشحالی آنها میشد شما باید نکات منفی رو هم پیدا کنین چه چیزهایی موجب رنجش آنها می شود مثلا دیر آمدن به خانه - دست گرفتن گوشی همراه به مدت زیاد - غذا نخوردن! انجام بی اجازه کاری و.... اینها را لیست کنین تا حد امکان از انجام چنین کارهایی دوری کنین یا اگر انجام شد توضیح بدهید ایجاد یک رابطه خوب زمان بر است وصبر زیادی میخواهد .
وقتی می گویند چرا دیر آمده ای به آنها بگویید چرا دیر آمده اید مثلا ماشینتون پنچر شده وسعی میکنید دفعه بعد از این مشکلات به وجود نیاد ایجاد رابطه صحیح اعتماد ساز است وشاید آنها بعد از ایجاد رابطه صحیح چیزهایی که موجب رنجششون میشد به راحتی بپذیرند مثلا با دیدن گوشی در دستتان عصبانی نشوند چون میدانند حتما بودن گوشی در دست شما علتی دارد برای گوشی لازم است بگویم اگر کار اداری دارید هر از گاهی خواهش کنید مادر کنارتان بشیند ودر پاسخگویی به شما کمک کند وبا همفکری او این کار را انجام دهید این موجب ایجاد رابطه قوی تر شما خواهد شد هر چند شاید از دیدگاه شما کم باشد.
لازم می دانم نکته ای را بگویم همه انسانها نیاز به دیده شدن دارند پدر ومادر هم از این قضیه جدا نیستند .

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۰۸/۳۰
مدیریت وبلاگ

نظرات  (۱)

خانم صادقی ممنونم از اینکه این متن رو گذاشتید اما1_وا نمیشه که چه معنی داره گوشی رو ببرم اونا هم پیاما رو ببینن تلفن همراه شخصیه2من هیچ وقت کار خونه و.... انجام ندادم و حوصله اصلا ندارم ک انجام بدم(من میگم الان حوصله درس خوندن ندارم اونوقت چجوری کار خونه انجام بدم؟) من اکثر شب ها ک فکرم مشغوله اصلا خوابم نمیبره اینا الان چکار کنم؟و اینکه الان فکرم مشغوله چجوری درس بخونم ؟حتی 1 صفحه هم از هیچ کتابی رو نخوندم
پاسخ:
خواهش میکنم اینکه یک مقدار دیر به روز رسانی میکنم به دلیل کمبود وقته ببخشید..
اینکه فرمودین نمیشه گوشی رو ببرم اونا هم ببینن باید بگم پیام های خیلی خصوصیتون نیازی نیست اما مثلا یک استاد یا یکی از دوستانتون به شما تبریک گفته به هر دلیلی عید روز تولدتون و...
خب این پیام ها رو بخونین مگه چه ایرادی داره؟؟!!
هرچیزی نیاز به تلاش داره شما سرما خورده نیستین که بگم نیازی نیست تلاش کنین فلان دارو رو بخورین خوب میشین یخرده حوصله صبر نیازه ...
خب اینکه خوابتون نمیبره تکنیک هایی هست برای آزاد سازی فکرتون
هنگام درس خوندن وقتی افکار مزاحم به دنبال شما می آیند خوب یاد داشت کنین مثلا این فکر به ذهنتون میاد قراره ساعت پنج با دوستم برم بیرون - ایمیلم رو چک نکردم و...
همه رو یادداشت کنین و به خودتون قول بدین بعد از درستون به همه اینا فکر کنین ..
خب شاید برای روزهای اول برای یک ساعت درس خوندن میزان افکار مزاحم به دو صفحه هم برسه اما بعدها مغز یاد میگیرد که هنگام درس خواندن کمتر به چیزهای دیگر فکر کند چون تقویت دریافت نمیکند یعنی به جواب نمیرسد .

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">