انجمن روانشناسی وعلوم تربیتی

دانشگاه پیام نور سمنان

انجمن روانشناسی وعلوم تربیتی

دانشگاه پیام نور سمنان

انجمن روانشناسی وعلوم تربیتی

بدین وسیله از کلیه کاربران گرامی
دعوت به عمل می آید:در صـــورت
تمایل انجمن روانشناسی پیام نور
سمنان را با نظرات،پیشنهــادات و
انتقادات ارزشمند خود در راستــای
بهبود کارایی واثربخشی مساعدت
نمایید.

باتشکر

آخرین نظرات

نویسندگان

مزایا ومعایب دوستی قبل از ازدواج(بحث وگفتگو)

چهارشنبه, ۸ ارديبهشت ۱۳۹۵، ۰۴:۲۹ ب.ظ


ارتباطات و آشنایی های قبل ازدواج، می تواند بستری برای شناخت خود باشد، اما شیوه مناسبی برای ازدواج نیست چون، محدودیت هایی دارد.

 

با این که آشنایی ها مقاصد و مزایای زیادی دارد اما سیستم آشنایی کاملاً روشن نیست. مزایای آشنایی از طریق چندین محدودیت معنادار تعدیل می شوند.

در واقع این آشنایی ها به خودی خود ما را برای ازدواج آماده نمی کند و چون سبک این نوع ارتباط ها در سطح جامعه منطقی نشده است، مکانیزم کاملی برای شناخت نیست.

امروزه جوانان برای شناخت یکدیگر به شیوه های سنتی متوسل نمی شوند (صحبت در خانه یکدیگر و یا تحقیق از در و همسایه). جوان امروز، شیوه های سنتی را از نظر کمیت و کیفیت، نامناسب می شمارد و برای شناخت کافی نمی داند.

برای ایجاد یک رابطه سالم و کاهش میزان طلاق، نیازمند شناخت کافی افراد از یکدیگر هستیم. امروزه مراکز مشاوره و روانشناسی، در افزایش شناخت طرفین از یکدیگر بسیار کمک کننده هستند، هرچند باز هم سوال های بی پاسخ و ناشناخته ایی باقی می ماند.

نکته مهم در این میان آن است که هر دو نفری که قصد ازدواج دارند، باید سعی در نشان دادن ویژگی های واقعی داشته باشند، سانسور کردن در ابتدای ازدواج، خیانت به خود و همسر در آینده است، چرا که بعد از ازدواج بسیاری از چیزها روشن می شود و ازواج شیرین ابتدا، به تلخی می گراید.

مزایای آشنایی

1- آشنایی با تفاوت های فردی انسان ها

آشنایی با افراد مختلف به ما کمک می کند تا درباره افراد مختلفی که در جامعه ما وجود دارد اطلاعات کسب کنیم.

2- شناخت بهتر خودمان

تعامل با انسان های دیگر به ما کمک می کند تا خودمان را هرچه شفاف تر و روشن تر بشناسیم. مردم به شیوه های متفاوتی فکر و عمل می کنند. آگاهی هرچه بیشتر از این تفاوت ها در شناخت بهتر از خود به ما کمک می کند.

3- آشنایی با چیزهایی که دوست داریم و چیزهایی که از آن ها متنفریم

آشنایی با دیگران به ما کمک می کند تا آنچه را که در شریک خود جستجو می کنیم روشن تر بفهمیم، بفهمیم با چه کسانی راحت تر هستیم و چه کسانی ما را ناراحت می کنند.

4- یادگیری مهارت های ارتباطی

آشنایی، فرصت زیادی برای تمرین ارتباط با افراد دیگر در اختیار ما می گذارد. ما باید در دنیای آشنایی تصمیم گیری درباره آنچه می گوییم و آنچه عمل می کنیم را تجربه کنیم.

محدودیت های آشنایی

آشنایی می تواند مجموعه ای از تجارب را برای ما فراهم کند و به ما کمک کند تا دانش خوبی درباره خود و دیگران کسب کنیم. اما معایبی نیز دارد:

1- تمرکز زیاد بر نشان دادن صرفاً ویژگی های مثبت خودمان

زمانی که ما شروع به آشنایی با همدیگر می کنیم، تمام تلاش ما این است که فقط ویژگی ها و صفات مثبت خود را نشان دهیم. ما تمایل داریم تمام صفات منفی خود را که ممکن است موجب ناراحتی افراد شود یا منجر به قطع رابطه آشنایی ما شود را پنهان کنیم.

2- جدا شدن از دوستان، خانواده و فعالیت های قبلی

هنگامی که درگیر یک رابطه آشنایی جدی می شویم، تمرکز خیلی زیادی روی فرد می کنیم و اغلب از دوستان و اعضای خانواده غفلت می کنیم. درگیری در هر رابطه احساسی جدید انرژی زیادی می گیرد.

3- شکست در برخورد با مسائل و مشکلات روزمره مشترک

معمولاً هنگامی که به طور جدی وارد فرآیند آشنایی می شویم غالباً از صحبت درباره تفاوت هایی که داریم اجتناب می کنیم یا سعی می کنیم که مشکلات ارتباطی مسکوت بمانند اما مشکلات خود به خود حل نمی شوند بلکه روی هم جمع می شوند و بعدها تبدیل به یک انفجار می شوند.

4- آمادگی ضعیف برای ازدواج

ناظران حرفه ای(مشاوران، حقوقدانان و روان شناس ها) به این نتیجه رسیده اند که آشنایی به تنهایی برای ازدواج کافی نیست. زوج ها به کسب تجربه ای بیش از آنچه ما آشنایی می نامیم نیاز دارند. آن ها نیاز به یک مجموعه آموزشی برنامه ریزی شده درباره ازدواج دارند. آمادگی خالصانه برای شریک زندگی کسی شدن، پاداش دهنده ترین و مشکل ترین تکلیف است، که یک ازدواج خوب را ایجاد و حفظ میکند.


(این بحث چیزی نیست که با یک پست بتوان توضیحی جامع در موردش داد انشالله در چند پست آینده این بحث را تکمیل خواهم کرد)
موافقین ۳ مخالفین ۰ ۹۵/۰۲/۰۸
مدیریت وبلاگ

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">